עמי סלנט

עמי סלנט

יום שבת, 19 במרץ 2016

לגור במערה , מסע ברחבי העולם התת-קרקעי




מסע אנתרופולוגי תת-קרקעי ברחבי העולם המראה כי בני אדם חיו במערות לא רק לפני אלפי שנים אלא גם כיום במקומות שונים .

נתחיל בישראל

"ליאור אור, עוד מעט בן 40, בוחר להעביר את חייו בטבע, על גדות מעיין ליד ירושלים. המים, הצמחים ובעלי החיים מספקים את רוב צרכיו, וחיי החברה, כך הוא אומר, טובים מאי־פעם.

"ליאור אור לא ישכח את החורף הראשון שלו במערה. "חשבתי שאני גיבור גדול ולא אירגנתי שום אמצעי חימום", הוא נזכר. בחורף הבא הפיק לקחים ואילתר לעצמו תנור עצים קטן ("סוג של קמין"). כדי לנקז את העשן התקין צינור המדמה פעולה של ארובה, באמצעות חיתוך קופסאות שימורים וחיבורן זו לזו בדבק סיליקון. כששאלתי כיצד הגה את הקונסטרוקציה הזאת, השיב בפשטות: "הסתכלתי ביוטיוב"." 
מידותיה של המערה צנועות, שטחה לא יותר משני מטרים רבועים וגובהה כ–1.85 מטר. כשאור מזדקף, פדחתו מגרדת את תקרת הסלע. הוא גילה אותה לפני כ–12 שנים, כשחברים מוזיקאים הזמינו אותו למסיבה שהתקיימה באזור וכללה לינה בשטח. בבוקר, כשכולם התקפלו, הוא החליט להישאר. במשך השנים עזב, טייל, דגם מערות אחרות, תירגל ויפאסנה במדבר ואפילו ניסה צורות חיים מיושבות יותר, אבל בסוף תמיד חזר. בניכוי הגיחות הללו, לדבריו, המערה היא ביתו במשך כעשור....

מה גורם לאיש צעיר לחיות במערה? - סוף שבוע - הארץ





סוריה 

  בית מערה בעיר חאלב בסוריה שתושבים נאלצו לשפץ ולגור עקב הפצצות הצבא הסורי וחיל האוויר הרוסי..  

לפני אלפי שנים גרו בחלאב אנשים רבים במערות ועתה נאלצו  תושבי המקום לחזור לגור בהם . חשמל יש כי הסורים יודעים לאלתר. 



חמישה בתי מערות מעניינים

כל מי שאי פעם ביקר במערה טבעית יודע שחללים מתחת לאדמה הם שקטים מטבעם ושומרים על טמפרטורה קבועה: קרירים בקיץ וחמימים בחורף. בנוסף, המבנה העיקרי שלהם מורכב מחומרים טבעיים. בתי מערות לא נמצאים בכל מקום, אך הם מהווים תזכורת טובה לאפשרויות הדיור הקיימות כשחושבים מחוץ לקופסה.

אנשי המערות, הגרסה המודרנית - כלכליסט


6 Surprisingly Comfortable Cave Homes







  בתי מערות באפגניסטאן

קיימים כבר 2500 שנה ועוד גרים בהם אנשים .
Cave Homes in Bamiyan, Afghanistan




בתי מערות בסין




באדמת הלס של חבל שאאנביי שבצפון סין, אחד המקומות העניים בעולם, אפשר לחפור בתוך שבוע מערת מגורים זעירה לכל המשפחה. אפילו מקדש קונפוציאני, מכולת ותחנת דלק פועלים מתוך מערות

  בתי מערות באיראן

  בתי המערות בקאנדווואן באיראן  ( מחוז אז'רביגאן באיראן ) קיימים כבר מעל 1000 שנים וגרים בהם מאות אנשים בצורה מאורגנת , כולל לימוד בבתי ספר תת-קרקעיים במקום .


Kandovan (Troglodyte) Village - Photographic Tour


The Curious Cave Houses of Kandovan, Iran - When On ...









בתי מערות בספרד












The cave houses of Granada

The charms of Spain's cave houses - Telegraph


לגור במערות בתורכיה




בדצמבר 2014 נחשף בקפדוקיה שבטורקיה אתר ארכיאולוגי שהיקפו כמעט בלתי־נתפס: עיר תת־קרקעית שלמה, שככל הנראה אכלסה בשיאה רבבות בני אדם, ואולי אפילו מאות אלפים. מדובר בעיר הגדולה ביותר שהתגלתה אי פעם מתחת לקרקע, אך בהחלט לא היחידה: מאז 1963 נחשפו בטורקיה יותר ממאתיים כאלה, לפחות חלקן מקושרות זו לזו במנהרות שאורכן מגיע לקילומטרים רבים. עד כה נתגלו במטרופולינים התת־קרקעיים העתיקים לפחות שבעה מפלסים, שארבעת העליונים מתוכם פתוחים היום בפני תיירים. 
העוסקים בחקר האתרים הללו לא יודעים עדיין בוודאות מה גודלן של הערים ועד לאיזה עומק הן מגיעות. לא ברור גם מי בנה אותן, ולאיזו מטרה. אולי היו אלה הפריגים, תושבי ממלכה שהתקיימה באזור במאה ה־8 לפני הספירה, אולי החיתים שחיו באזור לפניהם, ואולי עמים קדמוניים עוד יותר, כפי שמעידים ממצאים שהתגלו במקום.

ההשערה אומרת שהערים הללו נבנו בעיקר לצורך הגנה מפני הפולשים הרבים שניסו לכבוש את האזור. מכל מקום, עצם קיומן מעיד שהתיישבות תת־קרקעית נרחבת, שתחזיק מעמד לאורך זמן, היא בהחלט אפשרית. 





בתי מערות בטוניסיה

טוניסיה - במאטמאטה גרים במערות - תוניסיה - מסע אחר




הריכוז הגדול ביותר של בורות מגורים, כמה מאות, נמצא באיזור הכפר מאטמאטה (Matmata) במרכז תוניסיה, ממערב לאי ג'רבה. רבים מהם בקוטר ובעומק של כתשעה מטרים. במשך מאות שנים חפרו תושבי האיזור את בתיהם בעומק האדמה, בקרקע הניתנת לחפירה בקלות, ואף חצבו רהיטים אל תוך סלע המדבר. בחלק מהמערות יש אפילו שתי קומות וגם חדרים מיוחדים לבהמות ולאחסון סחורות. אפילו על הישגי הטכנולוגיה לא צריך לוותר במערות: אספקת חשמל סדירה מאפשרת להמשיך באורח חיים מסורתי מבלי לוותר על צפייה בסדרות טלוויזיה אמריקאיות פופולריות ועדכניות

אחד היתרונות הבולטים בצורת ההתיישבות התת קרקעית הזו הוא האקלים השורר בהן. דיירי המערות נהנים ממיזוג אוויר טבעי ומטמפרטורה קבועה של כ־17 מעלות. 


 

לסקירה המלאה



  ראה גם : 

 


בתי מערות בפקסיטאן

  

 עדיין גרים בהם מאות אנשים כבר מאות שנים ובשנים האחרונות הם גם חוברו למערכת החשמל בפקיסטאן


 

 

בתי מערות במלטה

 

במלטה נתגלו בתי מערות בהם גרו אנשים לפני 7000 שנה.  

 

 

 Ghar Dhalam 

 


Għar Dalam - Wikipedia, the free encyclopedia




ורדזיה, גיאורגיה


 

העיר נבנתה במאה ה-12 כדי לספק הגנה מפני המונגולים. העיר והמנזר גולפו מצוק המשקיף על ערוץ נחל. הגישה היחידה למבנה האבן היא דרך מנהרות המוסתרות היטב בסמוך לנהר קורה..




  ראה גם : 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה