עמי סלנט

עמי סלנט

יום שישי, 5 במאי 2017

במנהרת הזמן האדריכלית: בנייני ארט –דקו בעולם (א')




 רקע

סגנון האר דקו הושפע גם מזרמים אוונגרדיים באמנות כמו קוביזם, קונסטרוקטיביזם, פוטוריזם. השפעתם של זרמים אלה ניכרת בהפשטה ובפירוק של מוטיבים גאומטריים ובאנרגיה הדינמית של מילון הצורות. האר דקו החל להתפתח לאחר מלחמת העולם הראשונה, עם הרצון של האנשים לרהיטים, תכשיטים ואביזרים דקורטיביים, שיהיו מודרניים, פונקציונליים בעלי קווים זורמים ובעלי מראה תעשייתי.

רוב המעצבים בחרו להשתמש בחומרים לא רגילים כמו פלדה, עצים יקרים ושיש, ודחו על הסף את החומרים הסטנדרטיים באותה תקופה. האר דקו התפתח במספר תחומים: אדריכלות, ריהוט, מוצרי חרס, זכוכית ותכשיטנות.

כמו האר נובו, גם סגנון האר דקו השפיע על כל מוצר מעוצב וחדר כמעט לכל פינה, מחנויות הכלבו המפוארות בלונדון, ניו יורק ופאריס ועד לעליית הגג של הסבתא. זה היה סגנון חובק עולם מאוסטרליה ועד הודו. לא היה חומר שבו לא השתמשו - כרום, בקליט, זכוכית, אבן, קרמיקה, חרסינה וזהב. בניין קרייזלר בניו יורק, פסל ישו הענקי המשקיף על ריו דה ז'נירו, מלון קלריג'ס בלונדון,  היכל הסובייט העליון במוסקבה שתיכנן בוריס לופן, מכוניות, שואבי אבק, תכשיטים, אופנה, גרפיקה, עיצוב פנים - הכל נכלל.

מאפיין נוסף של סגנון האר-דקו הוא הגישה הכוללנית-טוטלית: בארכיטקטורה הוא הכתיב לא רק את המבנה אלא גם את עיצוב הפנים, התאורה , בדי הריפוד ועד לראש המכתב והמעטפה, כשמדובר בבית משרדים של חברה, ולכלי האוכל כשמדובר בבתי מלון.

הסקירה הנוכחית מוקדשת להשפעת האר-דקו על אדריכלות, בעיקר דוגמאות של מבנים מעניינים.  

הואיל והיקף מבני הא-דקו בעולם הוא רב מאד , בחרנו רק כמה דוגמאות מייצגות .

בסקירות יוצגו גם עיצובי הפנים של חלק מממבני האר-דקו . בעיצובי הפנים של בנייני האר-דקו הושקעו בארה"ב סכומי עתק ומיטב האמנים האמריקאיים נשכרו לעבודות אמנות אלו בבנייני האר דקו בין השנים 1919-1940 .

נתחיל את המסע הארכיטקטוני עם ישראל (יפו, תל אביב ) ואח"כ נעבור לארה"ב (חלק א' ).

בחלק ב' של הסקירה שתתפרסם מאוחר יותר נעבור למדינות אחרות בהן הייתה ארכיטקטורה של אר דקו כגון פינלנד, אוסטרליה, מומבאי-הודו וגם אחרים בארה"ב .( מיאמי , שיקאגו , טולסה ועוד ).

ישראל

סגנון ה-'אר-דקו' ליווה את הפריחה הכלכלית בארץ ישראל בעקבות העלייה השלישית והרביעית. בין המבנים הבולטים בסגנון זה בתל-אביב נמצא בית העירייה הישן של העיר (מתחם ביאליק), קולנוע מוגרבי (אלנבי בן יהודה), קולנוע אלהמברה ביפו (שדרות ירושלים) - מבתי הקולנוע החשובים והמרכזיים ביפו בשנות ה-30 וה-40.


 קולנוע מוגרבי

את המבנה תכנן יוסף ברלין בשנת 1928 והמבנה נחנך ב-13 בפברואר 1930. חזית המבנה הייתה עשויה לבני סיליקט חשופות וחלונות אנכיים בסגנון האר דקו.



אולם הקולנוע כלל גג שנפתח בקיץ, אשר תוכנן על ידי המהנדס מקס זרניצקי. באולם ההצגות התחתון הופיעו במשך השנים תיאטראות עבריים שונים בהם הקומקום, לי-לה-לו, המטאטא, האוהל, הבימה והקאמרי. בשנות ה - 40 העלתה במקום "האופרה הארצישראלית העממית" את הפקותיה. בשנות ה - 70 וה - 80 שימש האולם התחתון כאולם קולנוע נוסף לאולם הראשי, ונקרא "קולנוע סטודיו". ב-17 ביוני 1986 אירעה שריפה בבניין אשר גרמה לו לנזק בלתי הפיך שהוביל להריסתו בשנת 1989. כיום קיים מגרש חניה במקום שבו עמד הקולנוע.



באמצע שנות ה-90 אושרה תוכנית לבנייה מחודשת של מבנה בן חמש קומות, "בית מוגרבי", על ידי בעלי הקרקע, כולל שחזור ברוח החזית הישנה שהייתה לכיוון הכיכר, אולם התוכנית לא יצאה לפועל.

קולנוע אלהמברה

קולנוע אלהמברה (בערבית: "אלהמברה" מקורו ב־الحمراء, "אל-חמרא", "האדום") הוא מבנה בסגנון אר דקו בשדרות ירושלים ביפו. הוא היה אחד מבתי הקולנוע החשובים והמרכזיים ביפו בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20. המבנה קרוי על שם ארמון אלהמברה בספרד.





במשך השנים שימש המבנה במגוון רחב של שימושים שונים, וכיום פועל בו מרכז הסיינטולוגיה בישראל.

ארה"ב

דטרויט

העיר דטרויט הייתה פעם מלכת האר-דקו  בעיקר תודות לתעשיית המכוניות העשירה שיכלה לממן בניינים מפוארים ועיצובי פנים מפוארים ויקרים בבניני האר-דקו.

חלק גדול ממשרדי חברות הרכב העשירות היו בכלל בניו יורק וניתן לראות את ההשקעות שלהם בעיצוב בכמה בניינים שם בהמשך הסקירה.

בניין פישר

בניין פישר (באנגלית: Fisher Building) הוא גורד שחקים הממוקם בשדרת וסט גרנד 3011, דטרויט, מישיגן, ארצות הברית. הבניין מתנשא לגובה של 135.47 מטרים והוא בעל 30 קומות. הוא תוכנן בידי האדריכל ג'וזף נתניאל פרנץ' (Joseph Nathaniel French) בסגנון האר דקו ונבנה בין השנים 1927-1928.

 הבניין הוא בעל מעמד של מבנה היסטורי לאומי מה-29 ביוני 1989. בין היתר פועלים בו תיאטרון פישר ורשת בתי ספר ציבוריים של דטרויט.


הכניסה לבניין פישר



 עיצובי הפנים בבניין פישר , מתחיל שנות ה30 










The David Stott building
Detroit




בניין קרייזלר

בניין קרייזלר (באנגלית: Chrysler Building) הוא גורד שחקים הממוקם בצומת שדרת לקסינגטון ורחוב 42 במנהטן, ניו יורק, ארצות הברית.

בניין קרייזלר הוא דוגמה קלאסית לסגנון האדריכלי אר דקו ונחשב על ידי אדריכלים רבים, לאחד הסמלים של העיר ניו יורק כולה. הבניין תוכנן ועוצב במיוחד עבור יצרן הרכבים קרייזלר (צורתו של המבנה נועדה להזכיר את חזית המכוניות מתוצרת קרייזלר) ושימש כמטה משרדי חברת קרייזלר משנת 1930 ועד אמצע שנות ה-50 של המאה ה-20.







           
    Chrysler Building Elevator Door 1929-30



 הכניסה לבניין קרייזלר





Niagara Mohawk Building ,   סירקוז , ניו יורק , נבנה בשנת 1932









Bryant Park Hotel, 40th Street between Fifth and Sixth Avenues






ניו יורק :  Equestrian Circuit Rider. Terra cotta y sculptor Robert Garrison at Boston Avenue Church





General Electric Building, New York

The top of the General Electric Building on Lexington Av. is an outstanding example of Art déco




העיצובים בבניין ג'נרל אלקטריק 


Chanin Building New York






Grand Central Terminal

 תחנת הרכבת  המרכזית בניו יורק, אמנם הוקמה במקור בשנת 1891 , אבל עוצבה מחדש בסגנון אר-דקו בין השנים 1912-1928 



תגובה 1:

  1. נפלא. אוסף מדהים. צילמים מרהיבים. תודה עמי.

    השבמחק